• Dorpstraat 63, 6438 JT Oirsbeek
  • 046 204 15 78

Borstprotheses                     

Informatie voor draagsters van borstprotheses

 

Algemene informatie

Voor vrouwen die een borstamputatie of een borstsparende operatie hebben ondergaan is het uit het medische en emotioneel oogpunt van belang een goede passende prothese te dragen. De keuze is echter niet eenvoudig.

De Mammacare Adviseur van Ankie: Care 4 You is vakkundig en kan u optimaal adviseren.

Na de operatie krijgt u vanuit uw ziekenhuis een voorlopige prothese verstrekt. De voorlopige prothese bestaat uit een hoesje, gevuld met een speciaal soort watten of schuimstof, en is bedoeld voor gebruik direct na uw ziekenhuisopname.

Wilt u hierna overgaan tot aanschaf van uw definitieve prothese, dan ben ik u graag van dienst.

De definitieve prothese wordt voor 100% vervaardigd uit siliconen. Siliconen is een veelzijdig, milieuvriendelijk materiaal dat het vrouwelijk borstweefsel natuurlijk nabootst. Siliconen neemt de warmte van het lichaam over, voelt zacht aan en is bestand tegen chloor en zeewater.

Protheses zijn bij Ankie: Care 4 You verkrijgbaar in meerdere merken, maten en modellen. Alleen bij goed zittende lingerie komt de prothese goed tot zijn recht. De keuze van een geschikte prothese en bh is afhankelijk van de lichaamsbouw en van de wijze waarop de operatie is uitgevoerd. Het gewicht van de prothese komt ongeveer overeen met het gewicht van de eigen borst.

Na een borstbesparende operatie of na een borstreconstructie is vaak enige vormcorrectie gewenst. Daarvoor wordt een deelprothese gebruikt. Voor gebruik in het water zijn er ook hele lichte zwemprotheses verkrijgbaar ( let wel op, niet alle zorgverzekeraars vergoed deze, kijk uw polis even na).

Doorgaans worden reguliere bh`s aangepast om deze geschikt te maken voor het dragen van de prothese. Wij kunnen u echter ook speciale bh`s leveren, evenals speciaal op het dragen van protheses aangepaste zwemkleding.

Levering van de prothese

Wanneer u op advies van uw behandelende arts / specialist een (vervangende) prothese nodig heeft , geldt de volgende werkwijze:

De arts vult een formulier in, genaamd ‘’aanvraag machtiging”. Dit formulier geeft u aan de Mammacare adviseur.

Met de meeste zorgverzekeraars hebben wij een contract afgesloten waardoor wij de financiële afwikkeling met uw verzekeraar kunnen regelen.

Neem uw verzekeringsgegevens altijd mee naar de afspraak. Wij zijn dit verplicht om deze te controleren.

Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, geven wij er de voorkeur aan om op afspraak te werken. Hierdoor bent u er van verzekerd dat ik over voldoende tijd beschik om u in onze royale paskamer in huislijke sfeer alle mogelijkheden op het gebied van protheses, lingerie en badmode te presenteren. De huislijke pasruimte is ruim genoeg om uw partner of iemand anders mee te nemen. Het kan zijn dat er een wachttijd  ontstaan van maximaal 20 minuten. Ik probeer dit te voorkomen.

De paskamer is zicht- en geluidsdicht, waardoor u privacy gewaarborgd is.

Naast vakkundig advies om te komen tot de voor u geschikte prothese, verzorgen wij ook eventuele aanpassingen aan uw bh.

Hiervoor brengen wij een klein bedrag in rekening.

Als u het op prijs stelt is het ook mogelijk om buiten onze openingstijden een afspraak te maken.

Indien het voor u fysiek niet mogelijk is om naar onze speciaalzaak toe te komen, bestaat de mogelijkheid tot een bezoek aan huis.


Nazorg & Bestellen

Ongeveer 6 weken na uw bezoek, kunt u contact met ons opnemen  om  ons  te informeren of uw prothese en lingerie goed bevalt. Wij kunnen dan tevens eventuele vragen beantwoorden en wanneer er problemen zijn, zoeken naar een oplossing.

Omdat wij precies vastleggen welke lingerie en prothese u heeft en welke aanpassingen er gedaan zijn, is het makkelijk om later nog een extra bh te bestellen mocht u dit willen.

Bestelt u na via de telefoon of e-mail na dan krijgt u bericht, wanneer de bh voor u klaar ligt. Per post opsturen is eventueel ook mogelijk ( tegen betaling van de gangbare portokosten).

 

Leveringsvoorwaarden

Ankie: Care 4 You hanteert de volgende leveringsvoorwaarden:

Leveringen van een eerste of herhalingsvoorziening voor gangbare maten vindt altijd plaats uit voorraad.

Leveringen van een eerste of herhalingsvoorziening voor uitzonderlijke maten vindt plaats binnen 4 werkdagen ( ons streven is binnen 2 dagen). Eventueel kunt u beschikken over een leenprothese.

Een leveringen waarbij aanpassingen plaats vinden op een op voorraad zijnde bh, vindt plaats binnen 3/4 werkdagen.

Een levering, waarbij aanpassingen plaats vinden op een bh die besteld moet worden bij een fabrikant, vindt plaats binnen 5 werkdagen. (Mits de bh bij de fabrikant op voorraad is).

 

Gebruik en Garantie

Onze leveranciers staat garant voor een hoge kwaliteit. Houdt u toch rekening met het volgende:

  • Wanneer u de prothese niet draagt, bewaar hem dan in de meegeleverde verpakking om vormverlies ter voorkomen. Spoel de prothese regelmatig af met lauw water en zeep. Plakprotheses kunt u het beste reinigen met speciale vloeistof (bijvoorbeeld Amoena soft-cleaner).
  • Pas op met scherpe voorwerpen zoals ringen en het opspelden van broches. Ook een haal van een katte- of hondenpoot kan uw prothese beschadigen. Een dergelijk beschadigde prothese is niet meer te herstellen. Een lichte beschadiging is tijdelijk af te dekken met gewoon plakband.

De levensduur van een prothese is gemiddeld 2 jaar. De vergoeding van een borstprothese valt onder de basisverzekering en wordt altijd vergoed door uw verzekeraar ( valt onder uw eigen risico). Bij de meeste zorgverzekeraars heeft u daarom recht om éénmaal in de 2 jaar u prothese te vervangen. Mocht u binnen deze periode dermate van gewicht veranderen, dan is tussentijdse vervanging een mogelijkheid ( na akkoord van u zorgverzekeraar).

Op alle protheses wordt twee jaar fabrieksgarantie verstrekt. Deze garantie is van toepassing op aantoonbare productiefouten, en zijn expliciet niet van toepassing op  onzorgvuldig gebruik.

 

Klachtenafhandeling

Ankie: Care 4 You staat voor een hoge service en kwaliteit met als doel dat u tevreden bent en blijft, voor nu en in de toekomst.

Mocht ondanks onze goede zorgen u niet tevreden zijn over de door ons geleverde artikelen of het door ons verstrekte advies, neem dan gerust contact met ons op.

Wij doen ons uiterste best om samen met u, binnen 5 dagen het probleem op te lossen.

Wij leven de garantiebepalingen van de fabrikant na: als de kwaliteit van het artikel niet voldoende is omdat er sprake is van aantoonbare materiaalfouten, die optreden binnen de door de fabrikant gestelde garantietermijn, dan ruilen we het artikel direct in tegen een nieuw exemplaar.

In alle andere gevallen leggen wij het product voor ter beoordeling aan onze leverancier. Als de leverancier ons uitsluitsel geeft, nemen wij direct contact met u op.

Mocht u het met de uitspraak van de leverancier niet eens zijn dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtencommissie.

Wij zijn aangesloten bij een de klachtencommissie Erisietsmisgegaan.nl.

Mocht u er dus met ons niet uitkomen, dan kant u bij deze onafhankelijke klachtencommissie terecht.

 

Heeft u verder nog vragen

Op deze pagina`s hebben wij getracht u te informeren over het dragen van borstprotheses in het algemeen en wat u van ons mag verwachten in het bijzonder. Wij zijn er ons echter terdege van bewust dat wij hiermee niet al uw vragen hebben beantwoord.

Ankie: Care 4 You kan u informeren over patiëntenverenigingen, hoe u in contact kunt komen met de Borstprothese Informatie Centra (BIC) en kan u aanvullende informatie verstrekken omtrent ons productaanbod. Ik sta u graag te woord.


Het leveren van goede service is voor ons heel belangrijk. Ons uitgangspunt is dat u na het eerste bezoek met een goed passende BH en prothese naar huis gaat en lang plezier heeft van uw borstprothese en lingerie.

 Uw tevredenheid is onze zorg.